14 MAART 2019

Ervaring

Vincent Bergsma - MCP Business & IT Trainee

sinds 03-Sep-2018

WERKNEMER | 03-Sep-2018

Is het de baan van je dromen, of is het a job from hell?

Het wordt niet alleen bepaald door de inhoud van het werk dat je gaat doen, maar ook door de manier waarop je aan boord komt bij je nieuwe werkgever. Die eerste indruk, die warme handdruk of juist die kille blik, speelt daarbij een belangrijke rol. Niet alleen in het dagelijks leven beïnvloedt deze eerste indruk onze mening sterk, ook in het werkend leven heeft het een grote invloed.

Omdat deze eerste indruk niet alleen heel bepalend is voor het beeld dat een nieuwe medewerker van de organisatie krijgt, maar ook het succes waarmee de nieuwe medewerker kan beginnen; is het mijn opdracht om dit ‘on-boarding’ proces te stroomlijnen en optimaliseren. Een ‘hot start’ is namelijk niet alleen prettig voor de nieuwe medewerker – die zich graag thuis wil voelen op zijn nieuwe werkplek – maar ook goed voor de business. Immers, hoe sneller iemand zijn weg door de organisatie kent, weet wat er van hem of haar verwacht wordt, en de middelen heeft om dit waar te maken, hoe eerder hij of zij productief is.

Dit thema van mijn opdracht raakt een centraal concept binnen ORMIT. Want on boarding gaat niet om het mooiste systeem optuigen, het gaat om de verbinding maken (zoals Jochem al eerder opmerkte: ‘mensen maken het verschil’). Het interessante daaraan is dat ik merk dat juist door verbinding te maken (door te luisteren wat écht nodig is en op deze behoefte in te spelen) ik meerdere dingen voor elkaar krijg. Door de optimalisatie van het ‘on-boarding’ proces bespaar ik enerzijds geld voor de organisatie, terwijl ik anderzijds de medewerkers tevredenheid en productiviteit verhoog. Het besparen van kosten hoeft dus helemaal niet ten koste te gaan van de medewerker tevredenheid.

Naast deze waarde voor zowel het bedrijf als haar nieuwe medewerkers creëert de opdracht ook veel leermogelijkheden voor mij, want ondanks dat ik bij deze opdracht slechts in beperkte mate ‘de IT’ in duik, leert het me op interpersoonlijk vlak enorm veel. Doordat goede ‘on boarding’ zo fundamenteel is o