5 tips voor creatief solliciteren!

creatief solliciteren

28/12/2015
Door Michelle Bonten

1. Bedenk een originele sollicitatie
Begin met het maken van een origineel CV en bedenk waarmee je jezelf kunt onderscheiden! Zorg ervoor dat de inhoud kort en overzichtelijk is en dat het opvalt. Daarnaaast kun je kiezen voor een opvallende lay-out en omschrijf bijvoorbeeld je persoonlijke ambitie of kernwaarden.  Ga vervolgens voor jezelf  na op welke manier je jezelf wilt onderscheiden. Ben je pas afgestudeerd in de richting van marketing? Maak dan een unieke, persoonlijke advertentie of website. Zoek je een baan als fiscalist? Maak dan bijvoorbeeld een CV in de vorm van een historische tijdlijn met betrekking tot je werkervaring. Heb je een geschikte vacature gevonden? Bel dan naar de contactpersoon van deze vacature en vraag naar de bedrijfscultuur, de werkzaamheden van de functie en hoe het sollicitatieproces eruit ziet. Houd vervolgens je CV en motivatiebrief paraat en mail de recruiter na het telefoongesprek. Op deze manier word je sneller onthouden.

2. Bepaal het juiste middel bij de juiste organisatie
Ga voor jezelf na op welke manier je wilt opvallen bij de organisatie. Dit kan op verschillende manieren door bijvoorbeeld een uniek CV, pitchfilmpje waarin je jezelf voorsteld of door op te vallen in de media. Op deze manier profileer je jezelf met je unieke eigenschappen en kom je letterlijk en figuurlijk in beeld bij de werkgever. Je laat een soort  visitekaartje achter bij de organisatie. Via de website van een bedrijf en referenties kom je er vaak achter op welke manier je het beste kunt solliciteren. Bij een informeel bedrijf wordt een creatieve sollicitatie vaak eerder gewaardeerd dan een formeel bedrijf.

3. Houd het doel voor ogen
Focus je op het doel wat je wilt bereiken om op een opvallende manier te solliciteren. Je kunt jezelf onderscheiden met als doel om op gesprek te mogen komen maar vervolgens moet je tijdens de gesprekken ook inhoudelijk laten zien dat je geschikt bent voor de functie. Door bijvoorbeeld een plan van aanpak of PowerPoint te maken met ideeën wat je inhoudelijk kunt betekenen voor het bedrijf maak je wellicht nog meer kans om door te komen naar de tweede ronde. Positieve referenties op je LinkedIn van collega’s of studiegenoten kunnen je helpen om een nog completer beeld te krijgen van de werkervaring die je hebt opgedaan.

4. Delen via social media
Wanneer je op zoek bent naar een baan, deel dan je sollicitatie via social media. Zet je filmpje op YouTube en deel je persoonlijke advertentie op Facebook en Twitter. Maak bovendien actief gebruik van je LinkedIn netwerk. Ga koffie drinken met mensen uit je netwerk om een beeld te krijgen van bepaalde functies en een indruk te krijgen van organisaties. Op deze manier kom je weer in aanraking met nieuwe mensen die je in veel gevallen verder willen helpen voor de baan of stage waar je naar op zoek bent.

Door middel van een filmpje op YouTube heeft Bob Veen zijn baan als piloot aangeboden gekregen. Hij maakte een filmpje waarin hij liet zien dat hij in staat was om te vliegen en hij zichzelf op een ludieke manier voorstelde. Dit werd gedeeld op social media en hierdoor kreeg hij veel reacties van vliegtuigmaatschappijen om op gesprek tekomen. Binnen korte tijd had hij een baan als piloot!
 
5. Ga voorbereid op gesprek!
De grote dag is aangebroken. Je mag op gesprek! Een goede voorbereiding is het halve werk. Doe research naar de persoon waar je het gesprek mee hebt en verdiep je in zowel het bedrijf als de functie. Bereid vantevoren vragen voor die je kunt verwachten en weet wat je kwaliteiten en valkuilen zijn, dit kan door middel van een SWOT-analyse.  Hiermee breng je in kaart wat je sterke kanten, uitdagingen, valkuilen en zijn. Op deze manier ben je goed voorbereid en heb je een goed beeld van zowel jezelf als de organsiatie. 

Aan het eind van het gesprek vragen recruiters meestal of je nog vragen hebt. En ja, die heb je! Vraag bijvoorbeeld waarom je gesprekspartner voor zijn/haar functie heeft gekozen, hoe de bedrijfscultuur eruit ziet en wat zowel de leuke als minder leuke kanten van de functie zijn. Bovendien zijn inhoudelijk vragen stellen over de projecten die lopen of hoe bijvoorbeeld een typische werkdag eruit ziet. Integrand kan je helpen om je voor te bereiden op het solliciteren en daarnaast zijn er diverse stages en bijbanen waar je op kunt solliciteren. 

Kortom: wees  creatief en durf je te onderscheiden op de arbeidsmarkt