5 tips voor het opzetten van je eigen start-up

Een oud-integrander vertelt

09/05/2016
Door Yves van Veen

Introductie
Tijdens mijn bachelor Economie en Bedrijfskunde leek alles uitgestippeld. Ik had gekozen voor de specialisatie finance en had een bijbaan bij een vermogensbank. Na mijn bachelor leek een master in Finance, en daarna een traineeship bij een corporate, een logische keuze. Afstuderen op mijn 23e voelde wat te jong, en daarom besloot ik een jaar wat meer ervaring op te doen door middel van een bestuursjaar bij Integrand Amsterdam. Tijdens mijn bestuursjaar kwam ik in contact met grote multinationals maar ook met jonge start-ups. Ik merkte dat de ondernemers met hun start-ups enorm veel enthousiasme bij mij opwekten. Gelukkig kreeg ik bij Integrand de vrijheid om daar wat mee te doen. Dit leidde tot het opzetten van een nieuw event: de Integrand Start-up Tour, waarbij wij met twintig studenten op één dag meerdere start-ups hebben bezocht. Het enthousiasme onder studenten bleek groot.

Het lijkt alsof steeds meer afgestudeerden niet langer zwichten voor de aantrekkelijke contracten die grote corporates aan je voorleggen. De behoefte om resultaat te zien van het werk wat je doet, aan de knoppen te zitten en snelle groei mee te maken lijkt in mijn ogen te groeien. Omdat ik tijdens mijn bestuursjaar bij Integrand een enorme interesse heb gekregen in ondernemen, heb ik besloten niet voor de master in Finance maar een master in Entrepreneurship te kiezen. Tijdens mijn master kon ik niet wachten om aan de slag te gaan. Samen met een vriend heb ik daarom een paar maanden geleden mijn eigen start-up Gents Collective opgezet. Per seizoen creëren wij een giftbox met 5 mannelijke mode accessoires, met producten als hippe dassen, unieke sokken of bijvoorbeeld een mooie riem. Door met nieuwe en unieke merken samen te werken inspireren wij onze klanten en beloven wij hen dat de waarde van de box altijd hoger is dan wat onze klant ervoor betaalt. Inmiddels hebben wij klanten in Italië, Frankrijk, Duitsland en natuurlijk Nederland. Bij het opzetten van je eigen start-up kun je rekenen op een hoop advies, waarbij je soms niet meer weet naar wie je moet luisteren. Daarom heb ik vijf tips op een rij gezet die zeker waard zijn om te onthouden bij het opzetten van je eigen start-up.

1. Bespreek je idee
De grootste fout die je kunt maken is je ideeën niet te bespreken. Wees niet bang dat mensen er met je idee vandoor gaan. Je zult merken dat het bespreken van je ideeën met mensen met verschillende achtergronden je veel nieuwe inzichten zal geven.

2. Kies het juiste team
Het lijkt natuurlijk te gek om een start-up met je beste vriend te beginnen. In de meeste gevallen is dit geen goed idee. Ga eerst na welke kwaliteiten en kennis je nodig hebt om jouw start-up van de grond te krijgen, welk gedeelte jij kunt oppakken en kijk dan wat er nog aan kwaliteiten en kennis mist. Zorg dan dat je iemand vindt die daar goed in is. Je business partner moet iemand zijn die je aanvult, die je kan terughouden, maar die jou ook kan stimuleren als het nodig is. Een tweede versie van jezelf is niet waar je naar op zoek bent.

3. Heb een visie, geen vijfjarenplan
Een business plan voor de komende paar jaar? Ouderwets! De huidige markt verandert zo snel dat jouw ideeën van nu straks helemaal niet meer relevant zijn. Dat betekent niet dat je niet vooruit moet denken. Het belangrijkste is dat het duidelijk is waarom jouw start-up bestaat en wat de kernvisie is van jouw bedrijf. De strategie om te bereiken wat je wilt moet je continu blijven aanpassen afhankelijk van de feedback van je klant.

4. Vraag om hulp
Ondernemen is een grote uitdaging. Je zult ongetwijfeld voor hete vuren komen te staan. Maar het goede nieuws is: je bent niet de enige. Velen gingen je voor of staan voor dezelfde uitdaging. Zoek ondernemers op die jou kunnen helpen en vraag hen om advies. Je zult zien dat ondernemers elkaar graag helpen. Zo hosten wij binnenkort met Gents Collective een meetup met andere ondernemers met abonnementsdiensten waarbij wij ervaring en kennis uitwisselen om elkaar verder te helpen.

5. Praat met je klant
Waarschijnlijk barst je van ideeën hoe jij jouw start-up kunt laten groeien. Dat moet ook! Maar zorg wel dat je test of die ideeën wel de juiste weg zijn om jouw doel te bewandelen. Voorkom dat je heel veel tijd verspilt aan het bouwen van een ingewikkelde fancy website, of het toevoegen van allemaal luxe details aan jouw product. Misschien is dat wel helemaal geen behoefte van je klant. Omarm je eerste klanten en ga met hen in gesprek over wat voor hen belangrijk is. Ontwikkel je start-up aan de hand van hun feedback: zij zijn de klant, zij zijn koning.

Door: Yves van Veen
oud-bestuurslid Integrand Amsterdam
founder van Gents Collective
Msc. Entrepreneurship student aan de UvA