Personal Branding

Beschouw jezelf als merk tijdens het solliciteren

23/08/2016
Door Michelle Bonten

Hoe val je op tussen al die sollictaties? Personal Branding is het antwoord! Beschouw jezelf als een merk. Weet wat je uniek maakt en onderscheid je ten op zichte van anderen. Je toekomstige werkgever ziet gelijk wie je bent en waar je voor staat. Een recruiter ontvangt, afhankelijk van de vacature, gemiddeld 150 CV’s en motivatiebrieven. Hierdoor wordt er snel gescand en dien je als sollicitant de aandacht te vestigen bij de recruiter. Dit kun je via de reguliere weg doen door via de website te solliciteren, maar je kunt dit ook op een creatieve manier aanpakken! Door je sollicitatie aan te passen op de vacature waarin je eigen kwaliteiten en talenten naar voren komen, val je al een stuk beter op. Om je inspiratie op te doen, volgen hier enkele voorbeelden van geslaagde acties van Personal Branding.

Postbode maakt Facebookpagina
Een baan tussen de pinguïns op Antarctica. De Nederlandse Tim wilde niets liever dan postbode worden aan de andere kant van de wereld. Het postkantoor op de Zuidpool had een vacature. Er was een postbode nodig voor in de winter. Om op te vallen heeft hij een speciale Facebookpagina aangemaakt en heeft hij inmiddels al 2500 likes. Als hij de nieuwe postbode zou worden, beloofde hij 100 willekeurige 'likers' een ansichtkaart vanaf de Zuidpool. Helaas heeft hij de baan niet gekregen, maar hij vond het solliciteren hierdoor erg leuk en hij heeft zichzelf enorm verrast.

CV via Google Adwords
Een creatieve copywriter uit de VS, Alec Brownstein , besloot om Google Adwords advertenties te plaatsen die zouden verschijnen zodra vijf top creative directors bij reclamebureau Y&R zichzelf zouden Googlen. De Adword campagne leidt naar het CV op zijn eigen website. Inmiddels is de video meer dan een miljoen keer bekeken op YouTUube.

Sollicitatiefilmpje voor Google
Voordat je bij Google aangenomen wordt, moet je de strijd winnen van je concurrenten. Matthew Epstein wilde graag aan de slag als product Marketeer en digitaal strateeg bij het Google Product Marketing Team. Hij deed dit door een originele video sollicitatie te plaatsen op Youtube en hierin zijn beste kanten te laten zien. Al snel kreeg het filmpje bijna een half miljoen hits op YouTUbe. Helaas heeft hij de baan niet gekregen maar kreeg hij wel twintig banen aangeboden van andere bedrijven. Hij heeft uiteindelijk gekozen voor een start-up in San Francisco.

Website voor AirBnB
In plaats van een website over haar CV te maken besloot Nina Mufleh om een website voor AirBnb te maken met tips ter verbetering van de website. Haar droombaan was namelijk om bij AirBnb te gaan werken. Via Twitter liet CEO weten dat ze direct was uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk heeft ze besloten om als freelancer voor een start up te werken.

Get Bob the job
Als piloot is het lastig om aan een baan te komen. Daarom besloot Bob om het over een andere boeg te gooien. Hij liet een professioneel filmpje maken waarin hij zichzelf voorstelde, zijn vliegkunsten liet zien en aangaf wat voor baan hij zocht. Zijn filmpje werd meer dan 73.000 keer bekeken en momenteel heeft hij een baan als piloot op Texel. Hij geeft sightseeing tours aan toeristen.

Onderscheid jezelf!
Ben je het solliciteren beu? Start dan vandaag nog met het bedenken van andere manieren om te solliciteren. Maak het leuk voor jezelf en ga eens brainstormen in je omgeving over creatieve ideeën. Je valt gegarandeerd meer op tijdens het solliciteren. Brand Yourself!