Gezond studeren

Hoe je door beweging slimmer wordt

25/04/2016
Door Fabiënne Stoffels

Colleges volgen, een scriptie schrijven, studeren voor tentamens, op zoek naar een stage én tussendoor ook af en toe nog wat quality time met vrienden. Het is een feit: het leven van een student is nu eenmaal hectisch. Natuurlijk wil je dat tentamen halen en vanzelfsprekend wil je ook nog even sporten om je conditie op pijl te houden, maar soms past dat gewoon niet in één dag. Dan maar het sporten een keertje overslaan en een nachtje doorhalen. Maar is dat wel zo verstandig? Hoe kun je nu echt gezond studeren?

Het kernwoord voor gezond studeren is ‘beweging’. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat de hersenen beter functioneren bij meer beweging. Sla het sporten dus niet over, want het zorgt niet alleen voor sterkere spieren, maar ook voor een topconditie van je brein. Tijdens het bewegen pompt je hart namelijk meer bloed door je lichaam, dus de zuurstoftoevoer in je hersenen neemt dan ook toe. Beweeg je in een drukke straat, dan zorgt dat voor nog meer verrijking in je brein. Het leervermogen, denkvermogen en de creativiteit wordt op die manier verbeterd.

Bewegen, bewegen, bewegen… Maar wat wordt daar nu eigenlijk onder verstaan? Neuropsycholoog Erik Scherder stelt dat stevig doorwandelen optimaal is om lichaam en geest gezond te houden. Zit je gemiddeld zo’n acht uur achter je laptop? Las dan minstens twee keer een pauze in om minimaal een half uur te wandelen. Even naar de koffieautomaat lopen wordt daar niet onder gerekend. Kauwgom kauwen daarentegen wel: Erik Scherder stelt dat de hersengebieden door te kauwen beter doorbloed raken en beter samen werken.

Het is duidelijk dat er naast de studie weinig tijd is om iedere dag twee uur in de sportschool te zweten. Dit is gelukkig ook niet nodig. Probeer je beweging uit je dagelijkse handelingen te halen. Gebruik geen elektrische sinaasappelpers, terwijl je ook je handen kunt gebruiken om die vele vitaminen in je glas te persen. Pak niet de bus naar de universiteit, terwijl je fiets voor de deur staat te roesten. En plof niet op de bank, maar ga op een kussen op de grond zitten voor een impuls in je dijbenen en bilspieren. Op die manier bespaar je een hoop geld en verbrand je al snel wat extra calorieën.

Beweging is een pré voor je lichaam en geest, maar nachtelijke rust is even zo belangrijk. Een nacht doorhalen om je scriptie af te maken, is dus niet zo’n goed idee. Een nacht met minder dan zes uur slaap zou volgens Amerikaans onderzoek namelijk het risico op een verkoudheid vergroten. Daarnaast verbetert het cognitief vermogen naarmate je meer slaapt. Doe ’s avonds dus gewoon je ogen dicht, zodat je ’s ochtends fris opstaat om weer verder te kunnen gaan.

Heb je die ochtend toch nog enorme stress over al de dingen die je nog moet doen? Ga dan naar de groenwinkel en koop planten. Een groene omgeving zou volgens Woman’s Health er namelijk voor zorgen dat men minder stress ervaart. Naast een relaxte sfeer, zuiveren planten ook de lucht in je kamer en zorgen ze voor meer zuurstof. Win-winsituatie dus!

Urenlang stilzitten zorgt dus voor schade aan je lichaam en geest. Het is niet verstandig om van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat aan die scriptie te werken. Laat staan om een nacht door te werken. Neem op tijd rust, pak die beweging en maak je dagelijkse handelingen iets minder modern. Zo prikkel je je brein steeds weer en zal je cognitief vermogen verbeteren. Slimmer worden door te wandelen en te slapen. Dat klinkt toch fijn?

Bron: Women's Health