Hoe uitstelgedrag je dag verpest

en wat we daaraan kunnen doen

12/06/2017
Door Julia Emmer https://procrastinus.com

‘’Nog even deze aflevering afkijken…’’

‘’Ik heb nog drie dagen om te leren dus ik kan me nog makkelijk even omdraaien.’’

(Na vijf zinnen te hebben getypt) ‘’Tijd voor een welverdiende pauze!’’

Komen deze gedachtes jou akelig bekend voor? Grote kans dat je last hebt van een kwaaltje genaamd ‘uitstelgedrag’. Iets waar overigens de meeste studenten tegenaan lopen (maar liefst 95%. Ook al is het super menselijk, het kan wel degelijk vervelend worden. Niet alleen tijdens je studie, maar ook later als je werkt.

Gevolgen uitstelgedrag
Laten we aftrappen met zo’n heerlijke lange definitie uit de literatuur: ‘uitstelgedrag wordt gedefinieerd als het vrijwillig vertragen van een voorgenomen actie ondanks dat je weet dat je hierdoor slechter af bent’. Zijn daar in ieder geval geen misverstanden over. Uiteraard kan uitstelgedrag leiden tot allerlei narigheden: slechtere cijfers, verminderde (werk)prestatie, gebrek aan focus. Maar wat als ik je zeg dat dit nog niet eens de ergste gevolgen zijn. Uitstelgedrag heeft namelijk de meest negatieve invloed op je vrije tijd. Je leest het goed: jouw heilige uurtjes vrije tijd hebben te lijden onder je uitstelgedrag!

Vrije tijd moeten we verdienen
De gedachte dat uitstelgedrag het meeste invloed heeft op je vrije tijd, is eigenlijk het beste uit te leggen door even terug te denken aan onze kindertijd. Als kind kon je je namelijk oprecht verliezen in een potje trefbal of in het maken van een prachtige tekening. Pure vreugde voelde je, met niks anders aan je hoofd dan dat wat je aan het doen bent (het inmaken van je buurtkids bijvoorbeeld). Denk nu eens aan het moment dat je thuiskomt na een dag in de bieb (waar je nog geen hoofdstuk bent doorgekomen en meer tijd hebt gespendeerd aan het checken van je Facebook en meer slechte koffie hebt gedronken met studiegenootjes dan aan je scriptie hebt gezeten). Je trekt misschien een biertje open en zet een serie of film aan. En toch knaagt er iets. Dit komt omdat wij, in tegenstelling tot kinderen, het gevoel hebben onze vrije tijd te moeten verdienen. In plaats van achterover te leunen en jezelf een mentaal schouderklopje te geven, denken we vaak nog na over de dingen die we eigenlijk hadden moeten doen die dag. En dat is zonde, want zo mis je die ingewikkelde scene uit House of Cards of kun je de volgende dag niet meepraten over hoe Tony (ook wel bekend als ‘Sterretje’) als heuse Adam zijn Eva’s ontmoet op een onbewoond eiland.

What to do
Op deze manier bestaat eigenlijk je hele dag uit een mate van spanning. Spanning als je aan het werk bent, spanning als je thuiskomt. Terwijl als je minder uitstelgedrag vertoont overdag, je dan eerst een piek van inspanning ervaart met daarna dat heerlijke gevoel van voldoening en ontspanning. Dus, hoe kunnen we ervoor zorgen dat wij weer het gevoel hebben onze vrije uurtjes te hebben verdiend?

Een paar tips:

  1. Werk met subdoelen. Klinkt zo simpel, maar blijft effectief. ‘Ik ga niet naar huis voordat ik dit hoofdstuk af heb of deze alinea’ werkt beter dan ‘Ik ga kijken hoe ver ik kom vandaag’. Misschien dat je in het begin te grote of juist te kleine doelen stelt, maar daar word je vanzelf beter in. Bijkomend voordeeltje is namelijk dat je door gaat krijgen hoeveel tijd je voor dingen nodig hebt en wat voor jou haalbare doelen zijn. Weet je ook meteen hoe ver je voortaan van tevoren moet beginnen.
  2. Neem korte pauzes. Je kunt beter vijf keer een pauze van een kwartier inlassen dan 1 keer een pauze van langer dan een uur. Want laten we eerlijk wezen: in de tijd rondom je uur pauze ben je vast een paar keer afgeleid.
  3. Je zou zelfs aan een wekkersysteem kunnen denken waarbij je elke keer bijvoorbeeld na een uur de wekker zet om even een kopje thee te pakken of om wat Snapchats rond te sturen met irrelevante filters zodat je kan laten zien hoe kut leren wel niet is. Als je voor de wekker last krijgt van indringende gedachtes dat die Snap toch echt eerder de wereld in moet, kun je op je wekker checken hoe lang je het nog moet volhouden.
  4. Ten slotte: voel je niet al te schuldig. Iedereen stelt wel is iets uit, heeft een luie dag of zwakke momenten. Niks mis mee, als je maar positief blijft na een iets minder productieve dag en s ‘avonds niet gaat lopen tobben over al het werk dat je zou hebben moeten gedaan. Probeer na een slechtere dag te denken: daar ga ik dan morgen lekker mee aan de slag!

Als je benieuwd bent naar jouw mate van uitstelgedrag of wilt weten welke apps er bestaan om uitstelgedrag tegen te gaan, is deze site zeker een bezoekje waard: https://procrastinus.com