Massaal meer stress

Omgaan met ontelbare keuzes en prestatiedruk

20/11/2017
Door Marloes Brugman Markethings

Je moet al je deadlines en tentamens halen, af en toe naar de sportschool gaan, sociale dingen met vrienden doen, een leuk CV opbouwen, een beetje duurzaam en gezond leven en ook nog op tijd je huur betalen. We hebben het er als millennial zijnde altijd maar ‘drukdrukdruk’ mee. Door de keuzevrijheid en prestatiedruk in onze maatschappij zijn er jaarlijks steeds meer mensen die last hebben van stressklachten, overspannen zijn en het gevoel hebben in een emotionele rollercoaster te zijn beland. Hoe gaan we hier mee om?

Doordat we aan bepaalde verwachtingen willen voldoen, rennen we continu van hot naar her en zijn we ontzettend goed geworden in het dichttimmeren van onze agenda. We voelen de druk om gelukkig én succesvol te zijn, wat leidt tot stress in het sociale leven, tijdens de studie of op werk. Volgens het CBS kampt maar liefst 43% van de jongvolwassenen met gevoelens van stress. Waar komt dit nou precies vandaan? En wat kunnen we hieraan doen?

Verschil met vroeger
Als je vader vroeger schoenmaker was, werd jij dat automatisch ook. Zelfs het verschil met de generatie van je eigen ouders is gigantisch. Het leven en de daarbij horende verwachtingen zijn ontzettend veranderd. Vroeger waren er veel minder opties waar je uit kon kiezen. Minder scholen, minder studierichtingen en minder banen. Je focus lag op 1 ding en dat was vaak voldoende. Vroeger betekende werk voornamelijk gewoon zekerheid, nu willen we dat werk een passie, uitdaging of ontwikkeling biedt. De zaken liggen tegenwoordig een stuk ingewikkelder en door de ontelbare keuze opties ervaren veel jonge mensen massaal meer stress.

De millennial stress
De millennial, ook wel generatie Y genoemd, is opgegroeid met social media waardoor we een bepaald beeld hebben gekregen van wie we moeten of willen zijn. We worden overspoeld met informatie wat weer veel verwachtingen met zich meebrengt. Doordat we allerlei activiteiten van onze vrienden kunnen zien, krijgen we vaak te maken met het gevoel van FOMO, fear of missing out, en willen we overal bij zijn en absoluut niets missen. We ervaren steeds meer druk tijdens de studie, op werk en privé; we willen namelijk een prachtig CV maar ook een leuk sociaal leven. Daarnaast zijn we ook erg goed in onszelf vergelijken met anderen. De mensen om ons heen hebben een stage in het buitenland gedaan, een leuk sociaal netwerk, een goedbetaalde baan, zijn de wereld over gevlogen, doen vrijwilligerswerk naast de studie, etcetera etcetera, en dus moeten wij dat ook. We leggen de lat bij onszelf vaak veel te hoog en dit brengt allerlei onzekerheden met zich mee.

Wat nu?
Je bent gelukkig niet de enige die worstelt met stress, onzekerheid en twijfels en daarom hebben wij hier een rijtje met tips die kunnen helpen met het aanpakken hiervan.
- Neem voldoende rust. Dit is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar het blijft heel belangrijk om genoeg te ontspannen, pauzes te houden en af en toe even me-time in te plannen.
- Beweeg een beetje. Na een lange vermoeiende dag op school of werk, kun je vaak niet wachten thuis op de bank te ploffen en ‘eindelijk weer even te zitten’ (terwijl je die dag alleen maar een paar stappen hebt gezet richting de koffieautomaat en wc). Je hoeft echt geen knallende groepsles te gaan doen, maar een rondje lopen of stukje fietsen zal je al snel een goed gevoel geven!
- Kijk naar jezelf. Steek geen energie in het proberen te veranderen van bepaalde omstandigheden of andere mensen, maar focus je op jouw eigen kwaliteiten en hoe je deze het beste kan inzetten.
- Leg die lat wat minder hoog. Op deze manier kun je jouw verwachtingen waarmaken en kun je tenminste tevreden zijn met wat je wél hebt gedaan, in plaats van altijd maar te worden geconfronteerd met de dingen die je in jouw ogen nog moet doen.
- Stop met multitasken. Scrollen op je telefoon, de televisie aan, je laptop half open, een boek op schoot, we doen vaak van alles tegelijkertijd waardoor het in je hoofd alleen maar een nog grotere warboel wordt. Probeer je te concentreren op 1 ding en als je daarmee klaar bent, begin je pas aan de volgende.
- Accepteer dat het soms gewoon niet zo lekker gaat. Af en toe even flink op je bek gaan hoort erbij en daar leer je alleen maar weer van.
​- Waardeer de leuke dingen. We zijn er vaak goed in om lekker veel te klagen over de dingen die even niet zo mee zitten en over de hoeveelheid stress die we wel niet meemaken. Maar laten we eerlijk zijn, er gebeuren ook veel leuke dingen in ons leven waar we heel erg blij mee mogen zijn en waar we wel wat vaker bij stil zouden mogen staan!