Starterslef: de start-up competitie voor studenten met lef!

Ga jij de uitdaging aan?

27/01/2016
Door Monique Zwanenburg

“Niet geschoten is altijd mis”- Johan Cruijff. Dat is dé kick-off gedachte achter de meeste start-ups. Minder bekend is dat een succesvolle start-up opzetten geen groot startkapitaal vereist en dat de Nederlandse start-up scene booming is. Neo Avantgarde Magazine daagt je uit om met €100 je eigen start-up te ontwikkelen, te pitchen en vervolgens te realizeren. Ga jij de uitdaging aan?

Nederlandse succesvolle start-ups
De Nederlandse online start-up WeTransfer door Bas Beerens en Ronald Hans is een waar succes te noemen. WeTransfer was een logisch concept dat zomaar uitgroeide tot een internationaal begrip. Wie wil er nou twee uur wachten tot een groot bestand is geladen? WeTransfer slaagde erin om een gratis filehosting dienst aan te bieden met een gebruiksvriendelijke interface. Tijdens de bestandsoverdracht flitsen aantrekkelijke beelden voorbij. WeTransfer is binnen en de investeerders jagen op Bas en Ronald.

Een ander succesverhaal is van 22 Tracks, een ‘online jukebox’ van Vincent Reinders, Gilles de Smit en Larix Kortebeek. 22 tracks verbindt de grootste muziek metropolen met elkaar op een streaming platform. Iedere week selecteren dj’s van uiteenlopende genres uit verschillende steden de 22 beste tracks. Op deze manier blijf je op de hoogte wat er wereldwijd wordt afgespeeld. 22 tracks heeft als muziekplatform enorm veel furore gemaakt. Het concept is namelijk aantrekkelijk voor jonge muziekliefhebbers die graag op de hoogte zijn van wat de buren luisteren. Op deze manier weten ze vroeg welke muziek zal overwaaien.

De successtories van de Nederlandse start-ups laten zien dat je geen Zalando meer hoeft te heten om een start-up te beginnen. Een start-up beginnen was nog nooit zo makkelijk! Met dit uitgangspunt nodigt Neo Avantgarde alle Nederlandse studenten en starters uit om een start-up idee te bedenken en te pitchen. Het idee is om het proces van concept tot realisatie helemaal mee te maken. Niet geschoten is altijd mis en jong geleerd is oud gedaan, toch?

De uitdaging
Aan jou de uitdaging om out-of-the-box te denken en een start-up idee te ontwikkelen met €100. De challenge is om met dit startkapitaal jouw idee om te zetten in een echte start-up op basis van een bedrijfsplan, een pitch en een website. Je hebt een beetje lef nodig, maar je wordt geholpen: er worden hosting pakketten weggegeven om je idee te verwezenlijken. Het doel is om de jury te overtuigen dat jouw start-up het startkapitaal dubbel en dwars waard is.

Een vakkundige jury beoordeelt de concepten en selecteert vervolgens de winnaars. De jury bestaat uit Remco Janssen van Silicon Canals, Remy Ludo Gieling van Sprout en David van Bennekom, docent Corporate Communication aan InHolland. De juryleden komen uit de start-up wereld en kijken uit naar jullie frisse ideeën!

Prijzen
De beste inzending wint de prestigieuze Starterslef award en krijgt daarnaast €3.000 startkapitaal plus 3 goudstaven. De tweede plaats krijgt €2.000 en 2 goudstaven. Last but not least, de inzending die op de derde plek is geëindigd krijgt €1.000 en een goudstaaf.

Kijk voor meer informatie en de deelnamevoorwaarden op https://www.strato.nl/startup-competitie/