Van studenten naar succesvolle start-up founders

Over de start-up United Wardrobe

19/09/2016
Door Anke van 't Klooster United Wardrobe

Mooie tweedehands kleding kopen en verkopen, doe je tegenwoordig niet meer via Marktplaats. Sinds 2014 kun je namelijk bij United Wardrobe terecht voor hippe tweedehands kleding, accessoires en schoenen. Het is een idee van drie Wageningse studenten en Integrand was benieuwd hoe deze jongens van studenten naar start-up founders zijn gegroeid. Integrand interviewde Sjuul Berden, om er achter te komen hoe het komt dat ze nu al meer dan 250.000 gebruikers hebben.

Hoe het begon
Sjuul, nu 24 jaar, vertelt ons over het ontstaan van zijn idee: ‘Ik zat in een ondernemersclub met Thijs (Verheul, red.). Mijn zusjes, die best wel kleding van elkaar en anderen zouden willen overnemen, brachten me toen op het idee om een fancy versie van Marktplaats te beginnen.’ Dat idee werd werkelijkheid toen in januari 2014 de website van United Wardrobe online ging: een sociaal en hip platform om kleding te verkopen en kopen. Bij het werken aan de start-up kwamen de ervaringen die de jongens tijdens hun studie hadden opgedaan goed van pas volgens Sjuul: ‘Alle ervaringen kun je eigenlijk bij elkaar optellen. Mijn studie bedrijfs- en consumentenwetenschappen, commissies die je hebt gedaan, buitenlandervaring en het grote netwerk dat je opbouwt.’

Erkenning
Inmiddels heeft United Wardrobe al aardig wat prijzen in de wacht gesleept, waaronder de Amsterdamse Student Ondernemersprijs, de Dutch Retail Experience Award 2015 en Briljant Young Entrepeneurs. Ook al heeft United Wardrobe met een aantal prijzen aardig wat geld gewonnen, toch kiest Sjuul een andere prijs uit waarop hij het meest trots is: Dat is toch wel de Sprout 25 onder de 25, omdat het de meeste erkenning is om als beste ondernemer te worden uitgeroepen onder de 25 jaar.’ Nu is United Wardrobe niet alleen bekend in Nederland, maar begint het ook te groeien in België: ‘Waar het in Nederland een half jaar duurde voordat er 25 items per dag werden verkocht, verkopen we er nu ook al 25 per dag in België’ aldus Sjuul.

Tips voor jou
United Wardrobe loopt dus goed en blijft groeien, maar wat zijn nu factoren die deze start-up zo succesvol maken en kunnen jou helpen bij je ondernemersambities? Sjuul zegt hierover: ‘Vooral je team moet heel sterk zijn. Een combinatie van marketing, finance en technische mensen werkt voor ons goed, maar in andere bedrijfjes kan je juist ook meer sales nodig hebben.’ Duidelijke woorden van Sjuul, maar hij heeft nog één laatste tip: ‘Geef nooit of te nimmer op: wij hebben de grote kranten ieder meer dan tien keer aangeschreven voordat we voor een interview werden uitgenodigd. Elke keer dat je niks terug hoort, weet je in ieder geval weer wat niet werkt. Als je maar vol blijft houden, vind je altijd een weg!’