Yes you can

Zo vergroot je jouw kansen voor die leuke baan

12/08/2016
Door Monique Zwanenburg

Het zal je niet ontgaan zijn: de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn in volle gang en Trump en Clinton zijn in een felle strijd beland. Hun strategieën verschillen duidelijk. Niet alleen qua organisatie (Trump heeft 70 werknemers in dienst, Clinton heeft er maar liefst 700), maar ook qua communicatiestijl. Vooral de verschillende manieren van communiceren zijn interessant om te bestuderen. Ze kunnen namelijk helpen om jezelf, of je standpunt, goed te profileren. Zet dus vergelijkbare tactieken in om aan te tonen waarom jij die baan zou moeten krijgen!

Social media vormen samen een belangrijk platform tijdens de verkiezingen in Amerika. Als we de tweets en posts van de kandidaten met elkaar vergelijken, zijn de verschillen al snel duidelijk. Trump stuurt berichten de wereld in die hij zomaar had kunnen zeggen. Het is de taal van het publiek;  zijn hart ligt op zijn tong. Hij bedankt het publiek voor de steun en verkondigt juist wat hij niet wil. Clinton pakt het daarentegen doordachter aan. Ze heeft een centrale kernboodschap waar haar korte, sterke boodschappen naar refereren. Ze maakt gebruik van herhaling en de opinie van autoriteiten, waarvan president Obama de belangrijkste is. Ook plaatst ze citaten van anderen en van haarzelf.

De tactieken
Beide kandidaten hebben nuttige tactieken ingezet. De tactieken sluiten elkaar niet uit en kunnen elkaar juist ook versterken. Trump’s publiek kan zich bijvoorbeeld makkelijk aan Trump identificeren en wordt bovendien bedankt voor de steun. Als gevolg ziet zijn publiek hem als ‘held’. Als Trump zijn uitspraken zou herhalen, dan zou het publiek nog vaker goed aangesproken worden en zou het effect nog groter zijn. Door zijn taalgebruik krijgt hij veel aandacht, al dan niet negatief. Amerikanen die geen aanhanger van Trump zijn, vragen zich dan ook af of Trump überhaupt wel een geschikte kandidaat is. Het gebruik van autoriteiten zou hier helpen om dit wantrouwen tegen te gaan.

Clinton verzekert zich dat haar boodschap wordt herinnerd. Ze schakelt belangrijke personen in om aan te tonen dat ze de juiste competenties heeft om president te worden. Toch vragen Amerikaanse media vragen zich wel eens af waar Clinton voor staat. Wellicht zou dit niet het geval zijn als Clinton meer de taal van het publiek zou gebruiken.

Jij aan zet
​Als je aan het solliciteren bent, kun je de bovenstaande twee tactieken toepassen. Stel voor jezelf allereerst je doel vast. Is sociale cohesie belangrijk en wil je gezien worden als ‘één van hen’? Gebruik dan de taal van degenen die je wilt overtuigen. Let dan wel op dat je dicht bij jezelf blijft en geen omstreden uitspraken doet.

Als je iemand inhoudelijk wilt overtuigen, stel dan een kernboodschap op. Formuleer ook de individuele boodschappen die met deze kernboodschap te maken hebben. Pas wel op dat je communicatie niet te nietszeggend wordt. Verder geldt altijd dat herhaling en het gebruik van autoriteiten een goed idee zijn. Wat je dus vermeldt in een sollicitatiebrief, kun je herhalen tijdens het sollicitatiegesprek en verduidelijken met een voorbeeld. Gebruik ook autoriteiten (referenten, eerdere werkgevers) en haal hun citaten aan, om aan te tonen dat juist jij de aangewezen persoon bent voor die leuke functie.

Net als de rest van de wereld wachten wij af welke president gekozen wordt en welke strategie het meeste succes behaalt. In de tussentijd kan je voor jezelf uitvinden welke tactiek voor jou in welke situatie het beste werkt. Succes!