Interview met Joost Slagt van IRI

12 april 2022 door Julie Aarts - Utrecht

"Als je doorgaat waar andere mensen stoppen, is dat het punt waar je het verschil maakt. Als je echt ergens in gelooft en van overtuigd bent, doe het dan en laat je niet tegenhouden door anderen of één of meerdere tegenslagen." Aldus Joost Slagt, de Sales & Business Development manager van IRI. Benieuwd naar het bedrijf IRI en zijn ervaringen en tips in het werkende leven als startende? Lees dan snel verder! 

Je werkt bij IRI, kan je me in het kort wat meer vertellen wat jullie precies doen?

“IRI ontvangt de wekelijkse kassadata per winkel van retailers in Nederland. Denk hierbij aan supermarkten, drogisterijen, benzinestations, slijterijen en pure E-com retailers. IRI verwerkt deze gegevens en levert vervolgens de marktdata, modellen, analyses maar ook de technologie om gegevens effectief te benaderen en daarmee actionable insights uit deze data te halen. Bijvoorbeeld op prijselasticiteiten, promostrategie of segment ontwikkelingen. Fabrikanten en retailers in de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) sector worden middels een samenwerking met IRI in staat gesteld de juiste tactische en strategische keuzes te maken. IRI faciliteert hiermee de informatiebehoefte die retailers en fabrikanten hebben. Een voorbeeld ter illustratie: Retailer A groeit met 3% in bier, maar dat zegt niet zoveel als je niet weet hoe de rest van de markt zich ontwikkelt. Als de rest van de markt 5% groeit in bier, blijft Retailer A achter t.o.v. de markt. Een simpel voorbeeld om te laten zien dat IRI houvast geeft aan retailers om performance te benchmarken: de fabrikanten krijgen middels IRI-data een volledig beeld van de FMCG categorie(en) wat de fabrikant kan gebruiken om de performance van zijn merken en producten te vergelijken met concurrentie. De fabrikant kan de retailer dan adviseren in welke beslissingen deze moet nemen op bijvoorbeeld assortiment, pricing of promostrategie. IRI-data kunnen ook middels IRI Technology gecombineerd worden met allerlei verschillende data sources om mogelijk verbanden tussen bijvoorbeeld sales, mediacampagnes, het weer en sociaaleconomische variabelen in kaart te brengen. Over ieder product of merk dat jij als consument koopt in een supermarkt of via een ander kanaal kan IRI in verschillende vormen een uitspraak doen”.

Wat hebben jullie als innovatief bedrijf te bieden aan jonge ambitieuze studenten?

“IRI is een organisatie die opereert in een snel veranderende markt. De datastromen zijn de afgelopen jaren explosief toegenomen en dit zal naar verwachting in de toekomst alleen nog maar groeien. Wat IRI interessant maakt is dat het een technologiebedrijf is dat constant pioniert en onderneemt met als doel IRI-klanten de juiste beslissingen te laten maken. IRI is interessant voor studenten en starters met interesse in FMCG, Marketing, Sales en is daarnaast ook voor data minded studenten een aantrekkelijke organisatie omdat het opereert op het snijvlak van Technology en FMCG. Daarnaast denk ik dat IRI veel potentie heeft voor jonge ambitieuze studenten omdat het een bedrijf is dat zelf de technologie ontwikkelt, veel talent en kennis intern heeft rondlopen en de juiste talentontwikkelingsprogramma’s heeft ontwikkeld om talent te laten groeien. De groeimentaliteit van IRI komt voort uit een ondernemersgedachte waarin je de vrijheid krijgt om zelf met ideeën te komen en ondernemend te zijn. Wij als IRI waarderen het heel erg als studenten hun nek uitsteken, meedenken, nieuwe verfrissende ideeën aandragen en nieuwe dingen willen proberen. Op die manier creëren we bij IRI een energiek team dat zin heeft om met elkaar te ondernemen, van elkaar wil leren, flexibel is en als gevolg daarvan succesvol presteert”.

Zelf ben je ook als stagiair binnengekomen bij IRI. Hoe is dat gelopen precies?

“Via via kwam IRI op mijn pad, ik wilde graag starten bij een organisatie waarin ik verschillende bedrijven kon leren kennen in FMCG. IRI was/is bij uitstek de partij die dit mogelijk kan maken. IRI was voor mij zo interessant omdat ik direct mocht en kon ondernemen in een organisatie met zoveel mogelijkheden op het gebied van technologie en data. Naast alle technologie en data zijn uiteindelijk de mensen de motor achter de organisatie en ook daar zag ik vanaf dag 1 een geweldige groep collega’s die met elkaar een doel voor ogen heeft: Fabrikanten en Retailers helpen met de beste Technology, Data & Analytics zodat deze betere beslissingen kunnen nemen. In het begin van mijn stage heb ik de fijne kneepjes van het vak geleerd waarna ik snel mijn kennis in de praktijk mocht gaan brengen. Ik ervaarde vanaf het eerste moment veel vertrouwen, autonomie en ruimte om dingen te proberen en te implementeren. Na ongeveer drie maanden stage heb ik de keuze gemaakt mijn carrière bij IRI te starten. Een keuze waar ik na 5 jaar IRI met veel plezier op terugkijk”. 

Heb je naar aanleiding van je eigen ervaring tips hoe je ergens binnen kan komen als startende?

“Ik denk dat een eerste tip die ik zou willen meegeven is: probeer je te verplaatsen in de mensen van de bedrijven met wie je gaat praten. Wat zou jij leuk vinden om te zien als een student met je komt praten? Een tweede tip die ik ook graag zou willen meegeven is: zet je gedachten om in actie. Raap je moed bij elkaar en zet die stap voorwaarts. Ga met bedrijven praten, benader de mensen die je nodig hebt. Wees niet bang om van jezelf te laten horen en stap de drempel over. Door het te doen, leer je.”

Wat heb je tot nu toe geleerd van je carrière bij IRI?

“Ik heb ontzettend veel geleerd bij IRI de afgelopen jaren. Een van de belangrijkste punten is dat integriteit, vertrouwen en eerlijkheid zowel naar collega’s als naar klanten/partners de manier is om je carrière positief te ontwikkelen. Blijf dicht bij jezelf en luister goed naar je “Gut feeling” Daarnaast heb ik in mijn rol geleerd dat op het moment dat je doorgaat waar andere mensen stoppen, je daar het verschil maakt. Ik besef me dat ik dit zelf ook vaak genoeg heb gelezen maar ik heb zelf ervaren dat het werkt. Deel je ideeën met je collega’s, creëer kansen voor een ander en voor jezelf, neem initiatief en laat je horen en je zal zien dat de mogelijkheden oneindig zijn. Kansen moet je creëren en grijpen als ze op je pad komen. Dit initiatief moet je echter zelf nemen. Daarnaast wil ik aan huidige studenten meegeven die zich nu oriënteren op hun eerste baan: ga met veel bedrijven in gesprek en met meerdere personen in dit bedrijf. Neem de tijd om goed te begrijpen wat het bedrijf doet en wat er van jou verwacht wordt. Dan maak je extra bewust een keuze om ergens te starten en dat geeft extra energie en vertrouwen. Maak deze bewuste keuze om ergens te starten en daar 3 tot 5 jaar te werken zodat je jezelf kan ontwikkelen voor de lange termijn. De mensen die in het begin van hun carrière wat langer bij een organisatie zitten, hebben vaker extra kennis en kunde in huis waardoor ze in de toekomst grotere stappen maken. Tuurlijk, als je echt een verkeerde keuze hebt gemaakt zal ik niet pleiten dat je daar 2 tot 5 jaar moet blijven zitten, daarom is voorbereiding op deze keuze extra belangrijk. Laat je daarnaast ook niet verleiden door organisaties die net wat meer salaris bieden als je nog volop in ontwikkeling zit in je huidige functie. Neem eerst de tijd om te investeren in jezelf en in je kunnen, het resultaat zal dan uiteindelijk beter zijn dan voor de korte termijn benefits te kiezen”. 

Hoe kan je volgens jou je eerste paar jaar bij een bedrijf succesvol maken?

“Wat succes voor mij betekent is dat ik persoonlijk en als ook het team een positieve bijdrage kan leveren aan IRI maar dat ik er daarnaast ook ben voor mijn familie, voor Orlane en voor mijn vrienden. Ik geloof er heilig in dat deze balans erg belangrijk is. Zowel thuis als op je werk moet je je goed voelen zodat je van beide kan genieten. De beste werkgerelateerde tip die ik ooit kreeg was: besef je dat je niet alles kan weten als je start en gun jezelf de tijd voor je ontwikkeling. Vier de successen maar vier ook wat er niet goed ging, daar leer je van. Focus je daarnaast niet alleen op jezelf en heb de oprechte intentie om samen te groeien. Integriteit, eerlijkheid, openheid en vertrouwen van en naar collega’s is hier van ongelofelijk belang om succesvol te zijn.

Als je nu één concreet advies zou mogen geven aan de studenten die in jouw voetsporen treden, wat zou dat dan zijn?

“Als je doorgaat waar andere mensen stoppen is dat het punt waar je het verschil maakt. Als je echt ergens in gelooft waarbij je ervan overtuigd bent dat het jou, de mensen om je heen (zowel zakelijk als persoonlijk) en de organisatie gaat helpen, doe het dan en laat je niet tegenhouden door anderen of een of meerdere tegenslagen. Mijn opa zei altijd gekscherend als ik twijfelde om iets te doen waar ik in geloofde: “Niet zeuren maar opschieten” en tot de dag van vandaag denk ik daaraan als ik eens twijfel iets wel of niet te doen als ik ergens in geloof. Tot nu toe had hij altijd gelijk”.

Mocht je als je dit leest enthousiast zijn geworden over IRI of je wil eens kennismaken, schroom dan niet om contact met me op te nemen via LinkedIn! Tot dan.