Een kijkje in de keuken als stagiaire bij Ferrero

19 april 2017 door Barbara Marques en Agnes Peijster
interview Stage

Inge Hoefnagel (23) is Master studente (Marketing Analytics & Marketing Management) en heeft van september 2016 tot afgelopen februari stage gelopen bij Ferrero als Assistant Category Manager. Ze kwam bij het bedrijf terecht via Integrand. We stelden haar een aantal vragen over haar kennismaking met Integrand en de stage die ze hierdoor heeft weten te bemachtigen.

Hoe kwam je bij Integrand terecht?
Ik kende Integrand al door promotieacties op de campus. Verder heeft één van mijn huisgenootjes in het bestuur gezeten. Daardoor wist ik wat jullie allemaal deden.

Hoe heb je de bemiddeling ervaren?
In het begin wordt er heel veel meegedacht vanuit Integrand en dat is erg fijn. Je krijgt doorlopend mailtjes met suggesties die op jouw profiel aansluiten. Omdat ik iets heel specifieks zocht heb ik op een gegeven moment wel aangegeven dat ik liever zelf wilde zoeken via de website.

Heb je iets gehad aan het intakegesprek bij Integrand (CV check, stage advies, uitleg over de procedure, etc.)?
Ik wist zelf heel duidelijk wat ik wilde dus het was fijn, maar in mijn geval niet noodzakelijk. Wel vond ik het prettig dat je even iemand kunt spreken in plaats van alleen mail contact: dit is toch een stuk persoonlijker. Omdat Integrand ook nog op de campus zit, past het prima in je schema.

Vond je dat er genoeg stages werden aangeboden (binnen jouw richting)?
Ik vond zeker dat jullie voldoende aanboden. Ik wilde heel graag iets vinden binnen Category Management en/of Trade Marketing en dat is gelukt!

Waarom heb je gekozen voor Ferrero?
Ik was op zoek naar een stage binnen Category Management en/of Trade Marketing, bij voorkeur bij een FMCG bedrijf. Daarnaast leek het mij leuk om bij een bekende naam stage lopen, dus de stage als Assistant Category Manager bij Ferrero was in dat opzicht perfect! Veel mensen weten niet dat merken zoals Kinder Bueno en Nutella onder Ferrero vallen, wat natuurlijk harstikke leuk is.

Wat waren je taken en vond je hier genoeg uitdaging in?
Ferrero maakt gebruik van Nielsen data. Tijdens mijn stage ben ik veel bezig geweest met het analyseren van deze data. Opvallende dingen verwerkte ik in interne presentaties en in presentaties die accountmanagers mee konden nemen naar klanten. Op basis van diezelfde data moest ik ook analyses maken over welke producten in het schap horen en welke niet. Zo haal je een product met een lage omzet uit het schap en leg je er een product met een hoge omzet voor terug. Deze werkzaamheden behoren meer tot het Category Management gedeelte. Qua Trade Marketing heb ik activaties georganiseerd voor de campagne ‘Bueno’s Reasons to enjoy!’ Tijdens deze campagne maakt de shopper kans op verschillende prijzen zoals een reis naar Buenos Aires of een Zalando cadeaubon. Samen met een creatief bureau hebben we een plan uitgewerkt over hoe we deze campagne mooi weg konden zetten op de winkelvloer. Hiervoor moesten onder andere POS materialen gemaakt en besteld worden, monsters geregeld worden en moest er besloten worden hoe de merk ambassadeurs het product presenteren en de actie uitleggen aan de shopper

Wat vond je het leukste aan je stage?
Naast alle leuke taken die ik kreeg vond ik het erg leuk om te ervaren hoe het is om in een bedrijf te werken en hoe de verschillende afdelingen met elkaar samenwerken. Ik kon daaruit opmaken welke afdeling mij – naast de afdeling Category Management/Trade Marketing – ook leuk zou lijken en welke functie niks voor mij zou zijn. Zo lijkt de Marketing afdeling mij ook heel leuk, maar de Sales afdeling zou minder goed bij mij passen. Wel heb ik veel respect voor accountmanagers in de FMCG: de onderhandelingen zijn soms erg heftig en als er iets mis is gegaan zijn zij de aangewezen persoon om het aan de klant te vertellen!

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd deze periode?
Hoe het is om écht in een bedrijf te werken. Dus dat je niet enkel te maken hebt met de theorie zoals die aan bod komt tijdens je opleiding. Binnen een bedrijf moet je het gewoon ervaren: veel en snel dingen doen, goed samenwerken. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd dat als je snel iets moet doen waarbij je input nodig hebt van iemand anders, je gewoon moet bellen in plaats van een mailtje sturen en afwachten. Verder is deze stage voor mij de bevestiging geweest dat ik Category Management/Trade Marketing ontzettend leuk vind en dat ik daar ook in verder wil!

Zou je anderen een stage bij Ferrero aanbevelen?
Zeker! Wat ik heel erg leuk vond was dat wanneer ik me voorstelde als de stagiaire ze zeiden: “Nee Inge, je bent Assistent Category Manager.” Je bent dus echt onderdeel van het team en niet gewoon een stagiaire die even mee komt kijken. Je krijgt ontzettend veel verschillende taken en je mag bij meetings, trainingen en congressen aanwezig zijn. Soms mocht ik iets helemaal zelf bepalen en dan vond ik dat heel spannend. Ik heb zeker niet alleen maar koffie moeten halen of moeten kopiëren. Dat is ook wel het voordeel van het feit dat Ferrero Nederland relatief klein is. Ik was op dat moment de enige stagiaire, ik werd dus echt in het team opgenomen.