Weet je nog niet goed waar je later zou willen werken? Ben je geïnteresseerd in een traineeship of startersfunctie en wil je erachter komen wat je kwaliteiten en interesses zijn? Dan zijn de inhousedagen een goede kans om je hierbij te helpen en een beter beeld te krijgen van verschillende bedrijven. Je kunt je netwerk opbouwen, de bedrijfscultuur ontdekken en meer te weten komen over de aangeboden functies. We nemen dit keer een kijkje bij de inhousedag van IKEA in Utrecht.
Bij aankomst werden de deelnemers door IKEA medewerkers naar een presentatiezaal gebracht waar kannen met water, thee en koffie klaar stonden. Maar liefst 50 mensen namen deel aan deze inhousedag! De presentatiezaal was een typische IKEA ruimte opgefleurd met lampen, planten en meubels uit de winkel. Ook hingen er kernwaarden aan de muur zoals ‘Renew and imporove’, ‘Togetherness’, en ‘Give and take responsibility’. Er volgde een presentatie met informatie over cultuur en waarden van IKEA, de geschiedenis van het bedrijf en de verschillende afdelingen en functies binnen het bedrijf.
Na de presentatie vond er een gezamenlijk lunch in het restaurant plaats, waar de beroemde Zweedse gehaktballetjes werden geserveerd. Er ontstond gelegenheid om verhalen uit te wisselen met medewerkers en andere deelnemers. De deelnemers hadden voornamelijk een studieachtergrond in marketing, business-management, logistiek en bedrijfskunde en waren nieuwsgierig naar de functies en cultuur van het bedrijf.
Na de lunch vertelde twee medewerkers over de aangeboden traineeships, startersfuncties en werd de case geïntroduceerd. De uitdaging was om de ‘IKEA PS 2017’ collectie in de winkel op te starten waarbij rekening moest gehouden met de termen profitable, efficient en inspiring. Nadat de woorden ‘de vloer is jullie speeltuin’ werden gezegd, ging ieder groepje brainstormen en werd er actief rondgelopen in de winkel opzoek naar inspiratie. Tijdens deze case waren de IKEA medewerkers er ook bij om de groepjes te begeleiden en tips te geven. Vervolgens gaven de groepjes allemaal een korte pitch aan de jury, bestaande uit de medewerkers, en probeerde zij hun idee zo overtuigend mogelijk over te brengen. Veel creatieve, vernieuwende en originele ideeën kwamen langs en er werden kritische vragen vanuit de jury gesteld.
De dag eindigde met een gezellige informele borrel: een hapje en drankje en een kans tot het stellen van vragen. Uiteraard werden ook de winnaars van de case bekend gemaakt die met een leuke prijs naar huis gingen. De deelnemers waren enthousiast over de invulling van deze interactieve middag en vonden het goed dat er veel ruimte was open gelaten voor het stellen van vragen. Doormiddel van presentaties, cases, rondleidingen, een informele lunch en borrel krijg je een goede indruk van het bedrijf. Daarnaast maak je snel kennis met de sfeer en cultuur en krijg je de gelegenheid om met potentiële werkgevers en werknemers in gesprek te gaan!
Wil je ook een keer deelnemen aan een inhousedag? Helaas zijn de inhousedagen van het najaar al afgelopen, maar niet getreurd: in het voorjaar worden er weer allerlei dagen georganiseerd waar je je voor kunt opgeven!