Social is het nieuwe netwerken

15 januari 2018 door Barbara Marques
Baan LinkedIn Netwerken Social-media Stage studenten
Met elk nieuw jaar gepaard gaan goede voornemens waar je je deze keer wél aan zal houden. Meer sporten, beter op je geld letten of misschien vaker bij je oma en opa op bezoek? Op zakelijk gebied heeft men ook het een en ander aan voornemens en het blijkt dan ook dat januari een drukke maand is voor LinkedIn. Wil jij straks ook weer aan de slag met je LinkedIn profiel en wil je het deze keer goed doen? Lees dan snel verder want het blijkt dat je profielen op social media meer over je zeggen dan je denkt! In een recent gepubliceerd onderzoek (1) is onderzocht of profielen van veelgebruikte sociale netwerken zoals LinkedIn, gebruikt kunnen worden om een indruk te krijgen van karaktereigenschappen van de gebruikers. Uit het onderzoek komt naar voren dat 92% van de Amerikaanse bedrijven een pre-screen doet van de kandidaten via LinkedIn. Daarnaast is het gebruik van pagina’s zoals LinkedIn en Facebook ook ontzettend toegenomen over de jaren. Het klinkt in principe best logisch, je probeert je LinkedIn pagina zo representatief mogelijk te maken en je hoopt zo die mooie baan te scoren of in elk geval de juiste recruiters naar je pagina te lokken. Nu blijkt ook uit het onderzoek dat wanneer recruiters je profiel bezoeken, ze sowieso niet alleen kijken naar je werkervaring of hoeveel honderden commissies je wel niet hebt gedaan, maar ook naar bepaalde indicaties van jouw persoonlijkheid om hun eerste indruk te vormen. Nu zou je dus denken dat je een profiel kan inrichten zodat je op een bepaalde manier over komt en ja, dit is zeker waar. Echter, uit het onderzoek komt naar voren dat bepaalde karaktereigenschappen dicht bij de “werkelijke persoon” staan, terwijl andere factoren op een pagina zoals Facebook dichter bij de “ideale persoon” staan. Voorbeelden van het eerste zijn hoe je op de foto staat (kledingstijl, pose die je aan neemt, etc.) of in hoeveel groepen je zit en welke. Een voorbeeld van het laatste kan zijn de content van de berichten die je plaatst of wat je “leuk vindt”. Maar hoe zit het nou precies met LinkedIn? Waar het op neer komt is dat ze bepaalde LinkedIn factoren naast de welbekende Big Five personality traits (denk even terug aan dat ene vak in het eerste jaar van je studie) hebben gelegd, en dat zijn dus de volgende: 1) Conscientiousness: als je hier goed op scoort ben je georganiseerd en doelgericht. 2) Emotional stability: de gebalanceerde onder ons, je blijft lekker kalm en stress speelt bij jou geen rol. 3) Extraversion: life of the party; je bent sociaal, enthousiast en vindt het makkelijk om je emoties te uiten. 4) Openness to experience: nou ja, je staat dus open voor nieuwe ervaringen, bent waarschijnlijk creatief en een beetje apart. 5) Agreeableness: mensen die hier hoog op scoren zijn empathische en warme wezens, die liever confrontatie vermijden. Check de Big Five personality traits van Costa en McCrea (2) mocht je hier meer informatie over willen of toch niet precies weten waar dit vandaan komt. Het is sowieso leuk om de test eens te doen en te kijken op welke karaktereigenschappen je uitkomt. Anyways, na een kwantitatief onderzoek met 62 studenten en 116 werkenden, die allemaal aan een Big Five personality test hebben meegedaan, is gekeken hoe dit overeenkwam met factoren van het LinkedIn profiel. Hieruit is gebleken dat er met zekerheid twee karaktereigenschappen kunnen worden afgeleid van een LinkedIn profiel: extraversion (big five) en self presentation (geen onderdeel van Big Five maar wel een resultaat). Dit geeft aan dat het toch wel te zien is als je veel werk in je profiel steekt; zorg voor een goede foto met een glimlach, wees concreet en enthousiast over je werkzaamheden, geef al je ervaring weer en probeer voor pakkende teksten te gaan. In hoeverre dit nu concreet gebruikt kan worden in het recruitment proces is nog maar de vraag maar toch, leuk om te weten dat het opvalt en wie weet wel handig! Wat in elk geval zeker duidelijk wordt van deze studie is dat je sociale media en netwerk profielen veel meer over je zeggen dan je denkt. Daarom is het misschien een goed idee om je vrienden jou niet te laten taggen in die gênante foto van de kerstborrel vorig jaar, of iets minder aan te geven hoe gek je bent op katten door middel van een overload aan kattenfoto’s. Aan het einde van de dag is het natuurlijk vooral belangrijk dat je jezelf blijft, en of je dan wel of niet extravert over komt, de juiste baan of stage vinden komt uiteindelijk neer op jouw capaciteiten! Een steuntje in de rug is natuurlijk nooit verkeerd dus mocht je nog moeite hebben met het inrichten van je LinkedIn profiel: online vind je heel veel websites die je hierbij kunnen ondersteunen en ook bij Integrand helpen we je daar graag mee. Succes! Referenties: 1 van de Ven, N., Bogaert, A., Serlie, A., & Denissen, J. J. (2017). Personality perception based on LinkedIn profiles. Journal of Managerial Psychology, 32(6), 418-429. 2 McCrae, R. R., & Costa Jr, P. T. (1999). A five-factor theory of personality. Handbook of personality: Theory and research, 2, 139-153.